...pěšky, na kole, vlakem, lodí...

Podél Motolského potoka

07.06.2010 18:24

kolo částečně, nedoporučujeme

Dostala se nám do ruka "brožurka" výlety s DPP. A tak jsme si vybrali  pěší procházku č.117 Podél Motolského potoka. Popis trasy upravíme dle našich zkušeností.

Opis bude tímto normálním písmem, poznámka kurzívou ,  projitá dobrá část bíle , neprošlá žlutě  nedoporučená od nás část červeně ( spíše oranžově) .

Takže začínáme :

Ačkoliv Motolský potok měří bezmála 10 km, dnes je z něj na povrchu vidět  už jen malá část. Zbytek byl - většinou ve 20.století - zaklenut a skrývá se pod zemí. Výprava se tak místy podobá detektivnímu pátrání ( to je pravda, občas najít cestičku je horor, pomůžeme ).

Od stanice metra B Zličín se dáme na jih, po mostě překonáme zkušební trať metra a odbočíme vlevo. ( Pokud nemáte buzolu, jste v koncích. Lepší cesta je u východu ze stanice metra zabočit vpravo a hned vpravo po schodech vedle budovy dolů. Projdeme kolem prosklené stanice, podejdeme zkušební trať metra a po schodech vystoupáme na silnici a dáme se vlevo). Půjdeme opatrně po levé straně silnice, po pravé máme supermarket Globus. Na úrovni dalšího nekrytého parkoviště odbočíme úzkou travnatou stezkou šikmo vlevo k malé vodní nádrži, ukrývající se mezi stromy. ( To parkoviště je v pořadí na mapě čtvrté - pozemní u Globusu, patrové a kryté za ním a nekryté je čtvrté. Stezka je nenápadná hned ze začátku čtvrtého parkoviště, dá se orientovat dle toho, že doprava odbočuje asfaltka k servisu Toyota . Snad pomůže mapa. Ta vodní nádrž je lom Na Pískách).

Po asfaltové lesní cestě budeme pokračovat vlevo podél této nádrže do mělkého údolí, na jehož konci je za plotem ( soukromý majetek ) prameniště Motolského potoka. Na obrázku je výtok Motolského potoka z prameniště do volné přírody :

Tady se naše cesta znovu obrátí do protisměru a jdeme podél potoka. Za dětským hřištěm šikmo překřížíme místní silnici a asfaltová cesta nás zavede k tzv. Suchému poldru – nenapuštěné vodní nádrži. ( ta má sloužit k zachycení případné povodně. Ale vzhledem k tomu, jak je zarostlá náletovou vegetací a zaneřáděna lidskou činností a odpadem, nevím, jak by posloužila svému účelu :-( ) .

Po koruně hráze přejdeme k rodinným domům, v jejichž blízkosti se Motolský potok na čas ztrácí v podzemí. Ulicí Vstavačovou dojdeme k Jeremiášově ulici ( zde je jedno z mála míst k občertvení – čerpací stanice Shell ) , po jejíž pravé straně pokračujeme z kopce až k železničnímu mostu. Těsně před ním odbočíme vpravo po úzkých schodech, nad kterými pokračujeme po úzké pěšině mezi železniční tratí a drátěným, pozněji nezvhledným plechovým plotem až k cenné památce této části Prahy – kapli Nalezení sv. Kříže. Postavena byla roku 1754 dle plánů barokního architekta K.I.Dienzenhofera. Krásná stavba je veřejnosti přístupna jen výjimečně.

Podél plotu pokračujeme až ke kdysi známému, dnes ale se rozpadajícímu hospodářskému dvoru Háje ( je zde také rezervace  U Hájů   - foto tabule  lze kliknutím zvětšit  a je čitelné ) .

Zde odbočíme vlevo po svažující se cestě lemované stromy přes železniční přejezd ( ulice Ke Konstruktivě ) a Hlušičkovou ulicí mezi vilami ( vily bez komentáře ) dojdeme až k Plzeňské třídě .

Po ní se vydáme doprava směrem k centru a asi po 100 m odbočíme vlevo ( mapka pomůže , jde se okolo ČOV ) a lesíkem vystoupáme vysoko nad Plzeňskou ( pro upřesnění – za závorou vpravo a u Piknikového místa opět vpravo po asfaltce na vyhlídkové místo ). Tomuto , ale i protějšímu místu, se říká Kalvárie ( infotabule je ve fotogalerii, odkaz níže ). Na protější straně vidíme vysoko nad krajinou velký pískovcový kříž, postavený johanity v roce 1721. Vidět odtud je i motolské krematorium. ( Také vodní nádrž nad Starým mlýnem ). Po okraji skály opatrně sestoupíme po některé z vyšlapaných stezek zpět k Plzeňské silnici. ( Opravdu náročné, my jsme absolvovali téměř hororové bloudění keři, roštím a vysokou trávou. Doporučujeme jít po asfaltce zpět k Plzeňské a odtud pokračovat podél ní). Kolem rekonstruovaného Motolského zámku ( nepřístupný veřejnosti ) dojdeme k mimoúrovňové křižovatce, podejdeme silniční most a za ním odbočíme vlevo, ale ještě před autobusovou zastávkou odbočíme vpravo na pěšinu ( dá to hodně práce ji najít, je hned za zábradlím ). Zde už opět podél Motolského potoka a jím napájených rybníků ( stezka opět zarostlá travou a křovím, odpadky, od začátku druhého rybníka se vracíme zpět ke křižovatce a jedeme tramvají do města) až k velké louce, po jejímž okraji dorazíme do Zahradníčkovy ulice. Ta sloužila ještě ve 40.letech 20.století jako výpadovka na Plzeň. Pokračujeme až k benzínové čerpací stanici, překročíme Plzeňskou ulici, za níž je poslední otevřený úsek Motolského potoka. Za místem,kde potok definitivně mizí v podzemí, odbočíme zpět k Plzeňské a tramvajové zastávce Poštovka ( tramvajové linky 6,9,10 ).

Fotogalerie zde.

Použitá literatura :

DPP :   110 + 10 výletů

Jiří Juřík : Prahou podél potoků ( a dvou řek )